// JavaScript Document

19.3. - 26.3. 2015

Kapitola 7. (25.3. St)

Flores, Tikal

Po 9 hodinové cestě (490km) courákem z Guatemala City do Flores jsem v pět ráno dorazil do města Santa Elena (u jezera Petén Itzá).

Nevěděl jsem, jestli bus zajede až přímo do Flores (ostrůvek na jezeře spojený s pevninou jen náspem se silnicí).

Nakonec rukama nohama jsem zjistil, že tam jede (i když na jízdence byla Santa Elena) a tak jsem ušetřil nějaké quetzaly. Vyhodili nás hned za mostem a já se opět bez rezervace vydal hledat ubytování. Měl jsem vyhlédnuté dva doporučované hostely. Flores je tak malinkatý, že jsem asi dvakrát podle mapy zabloudil:) Na mapě to vypadalo všechno daleko, ve skutečnosti to bylo jen pár metrů. Je zde spousta malých uliček vinoucích se podél svahu k vršku kopečku uprostřed ostrůvku. Došel jsem k hostelu Los Amigos, zrovna někdo odcházel a tak jsem nemusel zvonit. Zeptal jsem se na ubytování a byli plní, ale že dnes později bude postel volná. Cena v dormu za 60Q (bez snídaně).

Tak jsem si sedl do křesla a čekal jsem na odjezd na ruiny Tikal, což bylo zde mým hlavním cílem. Odvoz tam jsem si objednal přímo v Los Amigos za 70Q tam a zpět. Na Tikal nejezdí veřejná doprava, tak se musí zařídit s nějakou cestovkou. Odjíždělo se až v 8:00, takže východ slunce v džungli se nestíhal. Zároveň jsem koupil lístek na druhý den ráno na cestu do mexického Chetumalu. Lístek za 245Q soukromým mini busem až do Chetumalu, bez nutnosti přesedání do jiných busů na hranicích. Cena velmi slušná. Asi by to nevyšlo levněji, spíše dráž. Podle toho, jak vypadaly hranice, tak by bylo potřeba taxíků, kterými bych se dopravil na nejbližší autobusové nádraží. Ubytování bude, až se vrátím z Tikalu, batoh jsem si zavřel do bezpečnostní skříňky v hostelu a kolem osmé nás vyzvedli z cestovky přímo v hostelu. V nočním buse jsem toho moc nenaspal, tak jsem byl docela unavený a to mě čekal náročný výlet na Tikal. Pojezdili jsme hotely ve Flores, vyzvedli všechny cestovatele a vyrazili jsme směr Tikal. Od Flores je to zhruba 65 km, hodina a půl cesty včetně vyzvedávání.

Na předsunuté bráně na Tikal jsme zaplatili vstup 150Q. Většina výpravy využila průvodce (+50Q), já a ještě jeden ne. Tak jsem si nastudoval doporučovanou trasu projití celého komplexu a vyrazil jsem do džungle. Tikal leží uprostřed džungle a jeho jednotlivé ruiny mayských městských budov se rozprostírají v docela velkém areálu. Stále je to ještě ale v dosahu chůze. Dojeli jsme kolem půl desáté a sraz na cestu zpět byl ve tři. Takže jsme měli více jak pět hodin na průzkum památek. Možností jak projít areál je tu více, značení ale není moc kvalitní. Měl jsem mapu areálu v mobilu, podle které jsem se snažil orientovat, ale značení v areálu někdy chybělo nebo bylo nepřesné. Myslím, že se mi ale podařilo nevynechat žádnou větší stavbu.

Cesty vedly skrz džungli, takže se šlo většinou ve stínu (33°C) po rovině. V areálu nebylo plno, ale bylo tam pár školních výprav, které to celé kazily. Řev, běhaní, půlhodinové skupinové fotky apod. Úplně se mi jich nepodařilo zbavit, ale co se dá dělat. Stavby v areálu byly většinou zachovalé, na část se šlo vyšplhat, část ne. Co dělá Tikal výjimečným pro návštěvu? Džungle, množství, velikost a zachování památek. V Mexiku je podobný Palenque, který je ale menší a ne tolik v džungli. Rozhodně doporučuji, nejlepší místo s památkami, které jsem během cesty Mexikem a Guatemalou navštívil.

Před třetí už jsem stepoval, tak jako ostatní u dohodnutého stanoviště odjezdu. Během toho jsem zaslechl hovořit kolem jdoucí pár česky. Takže i v Guatemale na Tikalu. Po příjezdu do Flores na hostel jsem se konečně ubytoval na dormu a šel se podívat po Flores. Je to opravdu malinkatý ostrůvek. Pár ulic tu je, jsou to většinou jednosměrky, některé úzké jen pro chodce. Po obvodu je nábřeží s restauracemi a stánky. Část nábřeží (skoro polovina obvodu), ale byla zaplavena vodou z jezera.

Koupil jsem si vodu a chtěl jsem i jídlo, ale nic se mi moc nelíbilo, tak jsem to nechal na restauraci v hostelu. Na nábřeží jsem si dal domácí citronovou limonádu za 10Q. V hostelu jsem si v restauraci objednal pořádné vegetariánské burrito s navíc zeleninovým salátem, černými fazolemi s nachos a omáčkou (lehce koprová příchuť). Za 40Q toho bylo dost a pěkně jsem se po delší době najedl. K tomu ještě výborný ovocný koktejl z jahod, manga a pomeranče. Za 20Q také výborné.

Hostel Los Amigos je ve Flores vyhlášený a oblíbený. Má velké zázemí s hodně variantami ubytování a také doplňkových služeb, jako masáže, sauna apod. Dbá se také na noční klid, kdy se bar s restaurací zavírá v 21:30, a hosté se přesouvají do oddělené odhlučněné části hostelu. Prostředí hostelu je velmi pěkné a hodně relaxační. Skřínky na dormu dost velké na celý batoh, o to vše jednodušší. Teplota v noci a ráno kolem 20°C, přes noc běžely na dormu větráky, ale nějak mi to nevadilo, vyspal jsem se dobře na zítřejší jízdu přes Belize do Mexika.